آینده فوتبالی قائدی در هاله ای از ابهام


درست در آستانه دیدار تیم‌های استقلال تهران و نفت آبادان در مرحله نیمه نهایی جام حذفی خبر تلخی اردوی آبی‌ها را به هم ریخت و آن‌ها را شوکه کرد. خبر از تصادف شدید مهدی قائدی پدیده جوان و آینده‌دار استقلال در بوشهر می‌گفت و این‌که باشوی آبی‌ها به علت شدت جراحات وارده تحت عمل جراحی‌های متعددی قرار گرفته و پزشکان معالج ناچار شده‌اند طحالش را درآورند و کبدش را هم ترمیم کنند. عمل جراحی اگرچه موفقیت‌آمیز بوده و قائدی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بوشهر منتقل شده و فعلا ممنوع‌الملاقات است اما اینها برای امیدواری به آینده این بازیکن مستعد جنوبی کافی نبود و همه با نگرانی درباره آینده فوتبالی باشوی کوچک آبی‌ها صحبت می‌کردند. برای همه سوالات زیادی درباره علت سفر قائدی به بوشهر، عدم همراهی یکی از مسئولان باشگاه با او، علت تاخیر در بازگشتش به تهران و چرایی بروز سانحه مطرح بود و طبق معمول شایعات زیادی هم مطرح شد. در این گزارش سعی بر آن است تا به بخشی از سوالات و ابهامات پیش‌آمده درباره تصادف قائدی و همچنین آخرین وضعیت درمانی و جسمانی ستاره استقلال پاسخ داده و پرداخته شود.
 شنبه، قائدی در بوشهر
استقلال امروز در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی به مصاف تیم صنعت‌نفت آبادان می‌رود. تنها محروم استقلالی‌ها در این دیدار مهدی قائدی بود و این بازیکن پس از بازی با پارس جنوبی با اجازه کادر فنی عصر شنبه راهی بوشهر شد تا به کارهای شخصی‌اش بپردازد. او قرار بود برای ثبت‌نام دانشگاهش اقدام کند و به روایتی هم مدارک لازم برای خروج از کشور را تهیه و تکمیل کند تا برای همراهی استقلال در لیگ قهرمانان مشکلی نداشته باشد. طبق هماهنگی‌ها قائدی می‌بایست یک‌شنبه پس از اتمام کارهایش به تهران برمی‌گشت تا روز دوشنبه با کاروان آبی‌ها راهی آبادان شود. اما ظاهرا سرنوشت برنامه دیگری برای باشو در نظر داشت. بارش سنگین برف در تهران و بسته شدن فرودگاه‌ها باعث شد پرواز بوشهر به تهران روز یک‌شنبه لغو شود و قائدی به ناچار در بوشهر بماند و همین ماندن هم کار دستش بدهد.
 بامداد دوشنبه، خودرویی که چپ شد


بامداد دیروز بود که پلیس راه استان بوشهر یک فقره تصادف شدید در اتوبان امام علی را گزارش کرد؛ تصادفی که طی آن یک دستگاه ام‌وی‌ام با 6 سرنشین چپ کرده بود و یکی از سرنشینان آن ستاره استقلال مهدی قائدی بود. سرهنگ قدرت‌ا... کشکولی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان بوشهر با تایید خبر سانحه اتومبیل قائدی به رسانه‌ها گفت: «مهدی قائدی به همراه ۵ نفر دیگر سوار بر خودروی ام‌وی‌ام بودند که به علت سرعت زیاد واژگون شد. این حادثه ساعت یک‌ونیم بامداد دیروز رخ داد. از ۶ سرنشین خودرو، ۵ نفر زخمی شدند که ۳ نفر سرپایی مداوا شدند و 2 نفر در بیمارستان بستری هستند. فرمانده پلیس راه بوشهر حتی برای بررسی بیشتر ماجرا به بیمارستان رفت. 2 نفری که بستری و تحت عمل جراحی بودند یکی مهدی قائدی بود و دیگری احمدرضا شاکر بازیکن تیم آبی‌پوشان ماندگار.
 ظهر دوشنبه، جراحی موفقیت‌آمیز باشو
تقریبا همه رسانه‌ها سریعا دست به کار شدند تا ضمن کسب اطلاع از وضعیت قائدی ابعاد آشکار و پنهان ماجرا را پوشش دهند و از یکدیگر عقب نمانند اما مسئولان بیمارستان شهدای خلیج‌فارس ظاهرا به خاطر دستورالعملی که گفته می‌شد از وزارت بهداشت و درمان دریافت کرده‌اند به شدت با حضور افراد متفرقه و کسب اطلاعات پزشکی از ستاره استقلال ممانعت به عمل آوردند و همین مسئله باعث شد شایعات جای اخبار موثق را بگیرد. با این حال طبق اخباری که خراسان از طریق منابع خبری‌اش در بوشهر کسب کرد عمل جراحی مهدی قائدی با وجود خارج کردن طحال آسیب‌دیده او و ترمیم کبدش موفقیت‌آمیز بوده و او اکنون در مرحله ریکاوری بعد از عمل جراحی است و برای مراقبت‌های بیشتر در آی‌سی‌یو بستری شده و ممنوع‌الملاقات است. حتی پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور در رابطه با وضعیت مهدی قائدی گفت: «قائدی بعد از حادثه بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. او به دلیل خونریزی در ناحیه شکم به خصوص در کبد، تحت عمل جراحی قرار گرفت. عمل او موفقیت‌آمیز بود اما به لحاظ این‌که شرایط قائدی پایدار باشد، باید به او آرام‌بخش زده می‌شد تا در حالت بیهوشی نگهداری شود.» وی افزود: «حال قائدی خوب است و به زودی به آغوش گرم خانواده‌اش بازگشته و می‌تواند به تیمش برگردد.» اما متاسفانه احمدرضا شاکر، دوست قائدی و بازیکن تیم‌های پایه‌ای استقلال به دلیل شدت جراحات به سر و گردن دچار مرگ مغزی شده و عوامل بیمارستان سعی دارند با کسب رضایت خانواده او اعضای بدنش را به بیماران نیازمند پیوند بزنند.
 نگرانی اهالی فوتبال
با تایید تصادف قائدی و انتشار اخبار مربوط به جراحی‌اش اهالی فوتبال به خصوص استقلالی‌ها و بازیکنان بوشهری لیگ نگران حال باشو شده و در تماس با خانواده این بازیکن جویای حالش شدند اما جالب اینجا بود که خانواده قائدی در تهران بودند و مثل دیگران اخبار را از رسانه‌ها شنیده بودند. آن‌ها به خاطر تنها نماندن باشو در پایتخت زندگی در بوشهر را رها کرده و به تهران آمده‌اند و قرار بود دیروز با پرواز عصر تهران به بوشهر راهی جنوب شوند. دکتر نوروزی و پندار توفیقی، پزشک و معاون ورزشی باشگاه استقلال هم به نمایندگی از این باشگاه راهی بوشهر شدند تا بر بالین قائدی حاضر شوند. دکتر نوروزی پیش از سفر به بوشهر در پاسخ به این‌که وضعیت قائدی چگونه است و او چه مدت باید دور از میادین باشد پاسخ داد: «تا وضعیت او را از نزدیک بررسی و با پزشک معالج صحبت نکنیم نمی‌شود اظهار نظر کرد و برخلاف ادعای اکثر رسانه‌ها مشکل قائدی اصلا طحال نیست!» گذشته از این اظهارات ضد و نقیض نکته‌ای که باید به آن پرداخت این است که چرا باشگاه با وجود اطلاع از شرایط آب و هوایی کشور در هفته جاری اجاره می‌دهد قائدی به بوشهر برود و چرا این بازیکن را بدون همراه راهی می‌کند؛ بازیکنی که به خاطر جوانی و بی‌تجربگی به شدت نیازمند مراقبت و مشاوره است.
 آینده مبهم ستاره
همه نگران فوتبالیست جوان و آینده‌دار فوتبال ایران و استقلال هستند. از روزی که باشو آبی‌پوش شد و به تهران آمد خیلی‌ها نگران آینده او بودند و هشدار می‌دادند که مراقب باشید قائدی به سرنوشت مجاهد خذیراوی دچار نشود. علیرضا منصوریان، سرمربی سابق استقلال با همه نقدهایی که به او وارد بود در مورد قائدی خوب عمل کرد و کنترل خوبی روی او داشت. در زمان منصوریان قائدی حق فعالیت در اینستاگرام و دیگر فضای مجازی را نداشت تا اسیر حاشیه نشود اما پس از جدایی او قائدی به حال خودش رها شد به طوری که چندی پیش بحث هک شدن اینستاگرامش توسط یک هکر ایرانی مقیم خارج از کشور مطرح و حتی گفته شد کمیته اخلاق و کمیته انضباطی احضارش کرده است. در چنین شرایطی انتظار می‌رفت باشگاه استقلال و نزدیکان قائدی مراقبت و نظارت بیشتری روی او داشته باشند اما چنین نشد تا اتفاقی که نباید بیفتد.
 دوری حداقل 3 ماهه از میادین
مهدی قائدی بعد از سانحه رانندگی که برایش به وجود آمد طحال خود را از دست داد تا از این به بعد بدون طحال زندگی کند. زندگی بدون طحال موضوعی است که علی دایی مهاجم سابق تیم ملی آن را تجربه کرده است. دایی مهر سال 74 در جریان دیدار ایران و بحرین بر اثر برخورد شدید با دروازه‌بان بحرین دچار مصدومیت شد و تا پایان بازی با آسیب‌دیدگی شدید که بعدا مشخص شد پارگی طحال است به بازی ادامه داد اما بعد از پایان مسابقه به شدت دچار مشکل شد و با آمبولانس راهی بیمارستان شد و تحت عمل جراحی توسط پزشکان ژاپنی قرار گرفت. او از مهر 74 تا دی‌ماه دوران نقاهت این جراحی را گذراند و هشتم دی‌ماه در جریان دیدار داربی 41 سرخابی به عنوان بازیکن تعویضی به جای کرمانی‌مقدم وارد زمین شد. اگر قائدی دقیقا شرایط علی دایی را داشته باشد و مشکل دیگری در کار نباشد حداقل 3 ماه از میادین دور خواهد بود و اواسط اردیبهشت سال آینده می‌تواند به میادین برگردد. البته این خبر قطعا برای استقلال و شفر که با کمبود بازیکن در خط حمله مواجه هستند خبر خوبی نیست اما امید به بازگشت ستاره جوان شاید در این شرایط بهترین خبر باشد.